Excel love it or hate it

By Blog

Excel-gebruikers kun je grofweg in 2 categorieën indelen: You love it of You hate it.

Excel-liefhebbers lezen en schrijven met Excel, ze toveren de mooiste overzichten eruit en het programma kent geen geheimen meer. Deze gebruikers lezen waarschijnlijk niks nieuws in dit blog.

Hoor je tot de laatste categorie of wil je gewoon graag meer leren werken met Excel? Lees dan vooral verder! In dit blog gaat het over ‘Hoe zorg je ervoor dat… je Excel kunt gebruiken voor je zakelijke presentaties’.

Met Excel kun je namelijk de leukste visuals maken. Je moet natuurlijk wel een beetje weten hoe. Als je de functies van Excel doorkrijgt zul je waarschijnlijk dit programma niet alleen voor zakelijke doeleinden gebruiken maar ook just for fun.

Ik ga je een beetje meer enthousiast maken over Excel met de volgende tips!

Werken met tabellen

Voor het maken van tabellen is Excel hét programma om te gebruiken. En toch zie ik nog vaak dat er handmatig werk wordt gedaan die je heel gemakkelijk door Excel kan laten doen. Maar ook hier geldt: je moet het wel even weten. Het is een kwestie van wennen en oefenen.

Onderstaand filmpje legt je stap voor stap uit hoe je gegevens invoert en wat je ermee kunt doen. Het is een beetje een lang filmpje, maar zeker de moeite waard om te bekijken als je serieus aan de slag wilt met Excel.

 

Wil je snel lezen of scannen hoe je een tabel moet maken lees dan het artikel over het maken van een tabel in Excel van WikiHow.

 

Grafiek maken in Excel

Een rijtje cijfers spreekt veel minder dan een visuele grafiek. Mensen zijn steeds visueler ingesteld. Een grafiek geeft snel inzicht hoeveel effect je werk heeft gehad. Een grafiek maken is niet moeilijk. Met dit filmpje kan jij het ook!

 

Of bekijk de uitleg van WikiHow

 

Je grafiek in PowerPoint zetten

Je grafieken zijn uitermate geschikt om je verhaal te ondersteunen. Ik kan me dus voorstellen dat je je grafiek in PowerPoint wil zetten. Lees ook mijn blog over PowerPoint en Prezi en zorg ervoor dat je je publiek niet alleen maar cijfers en grafieken voorschotelt.

  • Selecteer in Excel de werkbladgegevens die je wilt kopiëren naar een PowerPointPresentatie.
  • Klik op het tabblad Start, in de groep Klembord, op Kopiëren Knopvlak. Dit kan in de Excel-lint (maar je kunt ook de sneltoetsen gebruiken Ctrl+C gebruiken).
  • Klik in de PowerPointPresentatie op de positie waar je de gekopieerde werkbladgegevens wilt plakken.
  • Klik op het tabblad Start, in de groep Klembord, op Plakken (of gebruik de sneltoetsen CTRL + V).
  • Klik op de knop Plakopties Knopafbeelding naast de gegevens en voer één van de volgende handelingen uit:
    1. Als je de oorspronkelijke opmaak van de gekopieerde gegevens wilt gebruiken, klik je op Opmaak van bron behouden.
    2. Als je het documentthema wilt gebruiken dat is toegepast op de PowerPointPresentatie, klik je op Doelthema gebruiken.
    3. Als je tabelgegevens wil plakken die je hebt gekopieerd als tekst, klikt je op Alleen tekst behouden.

 

Sjabloon voor grafieken in Excel

Als je een Excel grafiek meerdere keren wilt gebruiken, bijvoorbeeld voor jaarcijfers, kun je een sjabloon maken zodat je niet elke keer de opmaak voor grafieken opnieuw hoeft te definiëren.

  • Maak de grafiek naar jouw keuze
  • Selecteer je grafiek
  • Ga naar Ontwerpen en kies voor Opslaan als sjabloon
  • Nu staat je net gemaakte grafiek als sjabloon op je computer en kun je hem telkens opnieuw gebruiken

Dat scheelt een hoop werk.

 

Meer tips ontvangen?

Schrijf je in voor de Tips van Ineke en je krijgt eens per maand nieuwe tips in je mailbox over de meest uiteenlopende onderwerpen over de backoffice. Je kunt ook je vragen stellen in het VOM Vragenuur. Wil je liever persoonlijk contact? Bel mij dan gerust op.

 

 

Meer tips over Excel vind je in mijn eerder geschreven blog over Excel.

 

 

Tagged under: