Verliefd: ben jij het nog op je eigen bedrijf?

By Blog Leave a comment

Verliefd op dat wat je doet…

Je bent je bedrijf vast begonnen met een drive. Wellicht al even geleden of misschien nog maar net. Weet je nog hoe je genoot van het idee dat je voor jezelf begon? Je dromen, je ideeën, je wensen. Misschien was je stiekem wel een beetje verliefd op je eigen bedrijf…

En hoe is het nu?

Heb je nog steeds dezelfde drive?

Klopt de werkelijkheid met de dromen die je ooit had?

Zie je groei, potentie?
En dan bedoel ik niet direct in omzet maar ook:
groei in jou als persoonlijkheid,  de diensten of producten die je aanbiedt.

 

Kortom: tijd voor een beetje navelstaren

 

Navelstaren actie 1: heb ik mijn begroting gehaald?

Het lijkt een beetje vroeg, maar écht zo belangrijk: even terugkijken op je eerste maand. Heb jij je doelstelling gehaald die je vooraf had gesteld? Heb je de omzet gehaald die je voor ogen had? Ja? Super! Gefeliciteerd. Niet vergeten te vieren hé!

Nee? Heb je enig idee waarom niet? Uiteraard hoef je deze antwoorden niet aan mij te geven, maar het is goed om deze vragen wel aan jezelf te stellen.

 

Ik heb mijn winstgevende plan bekeken en geconstateerd dat ik 1 doelstelling niet gehaald heb.

navelstaren_inique4uDan kan ik denken: ach jammer volgende maand beter, maar durf ik/jij dieper te denken? Waarom heb ik de doelstelling niet gehaald? Bij mij had het iets te maken met buiten je comfort zone stappen :). Een berichtje posten met een bepaalde dienst of product is makkelijk gedaan, maar in hoeverre heb ik echt mijn focus erop durven leggen? In februari heb ik daar dus meer aandacht voor en zorg ik dat ik helder heb hoe ik het wel durf en kan neerzetten!

 

 

 

  Tip 1: onderzoek waarom je je begroting niet hebt gehaald

 

 

Navelstaren actie 2: heb ik al de juiste stappen gezet?

Wanneer je een planning maakt en (nieuwe) diensten of producten in de komende maanden wilt lanceren of opnieuw wil inzetten, dan betekent dit dat je vooruit moet kijken. Het is leuk om te denken: ik ga een evenement organiseren in mei. Maar de kans dat je evenement zomaar vanzelf vol zit is niet zo heel groot.

Hiervoor moet je al eerder stappen zetten om te werken aan je know-like-trust factor, het vergroten van je expert status en het inrichten van systemen en processen.

Neem ons voorbeeld van een evenement in mei. Denk dan eens aan je sociale-media berichten met het delen van je kennis, het geven van webinars of Facebook-live sessies of het plaatsen van blogs op diverse platformen. Als je hier pas in april mee begint, is de kans niet groot dat je al voldoende aan je zichtbaarheid en kennis-status hebt gewerkt om je evenement in mei vol te krijgen. Begin NU met je kennis te delen. Plan webinars in en geef een deel van je kennis weg, maak mensen nieuwsgierig naar de persoon erachter. Er zijn zoveel leuke voorbeelden hoe je dit kunt aanpakken. Er is echt een methode die bij je past.

 

Doen wat jij leuk vindt

doenwatjeliefis_inique4u

Denk niet: plaatsen van berichten is niks voor mij, dus laat maar zitten dit.
Nee, denk na: wat past wel bij mij? Waar ben ik ‘verliefd’ op?

Live contacten? Kijk dan welke netwerkbijeenkomsten er zijn.

Kun je een keertje op een ‘zeepkist’ staan en iets delen over je kennis en ze uitnodigen om nog met je door te praten?

Of misschien is een gratis oline-sessie van een half uur wel een idee waarin je een ondernemer die een probleem heeft op weg helpt en uitnodigt om meer oplossingen te horen bij je evenement van mei.

 

Wees creatief, spar met anderen om je op ideeën te brengen!

 

Heb je je systemen en processen al ingericht om je evenement-aanmeldingen te kunnen verwerken? Je kunt uiteraard mensen gewoon via een e-mail laten aanmelden en handmatig je bevestigingen en facturen versturen, maar er zijn veel online-systemen die het je gemakkelijker maken om dit automatisch te verwerken! Als je binnenkort een evenement gaat plannen, check dan ook even deze handige check-list voor evenementen.

 

  Tip 2: kijk vooruit en bedenk welke stappen je de komende weken moet zetten

 

 

Navelstaren actie 3: wat kost mij energie en waarom?

Durf jij echt even stil te staan bij deze vraag? Wat kost jouw energie aan taken/werkzaamheden binnen je onderneming? En heb je ook al eens nagedacht waarom het je energie kost?

Je kunt natuurlijk simpelweg zeggen: ja ik heb een hekel aan mijn rittenadministratie, maar het hoort er nou eenmaal bij. Klopt, maar toch ben ik het niet helemaal met je eens, want heb je wel eens onderzocht of er een manier is die het je hierbij gemakkelijker maakt?

 

Handige App

Een app bijvoorbeeld die gekoppeld aan is aan je uren administratie? Voor de Apple gebruikers onder ons: ik ben zelf verliefd op de App Coen. Dit is een uren- en rittenadministratie die gekoppeld is aan je agenda en automatisch je afspraken in het systeem zet. Je hoeft alleen nog maar aan te geven aan welke klant je dit wilt koppelen.

Als ik in de auto stap, druk ik op de knop ‘start rittenregistratie’, op de plaats van bestemming druk ik op ‘stop’ en Coen vraagt mij: bij welke klant hoort dit? Niks geen spreadsheets bijhouden! Gewoon maandelijks of op elk gewenst moment een rapport aanmaken en mijn administratie is op orde.

Dit is maar even een praktijk voorbeeld, maar om je aan te geven dat je niet altijd hoef te accepteren ‘dat het nou eenmaal zo hoort’. En dan heb ik het nog niet eens over uitbesteden van bepaalde taken. Ondernemers denken direct: ja, maar dat kost mij geld en dat heb ik niet. Eens, maar sorry tot weer niet helemaal met je eens.

 

uitbesteden_inique4U

 

Heb je ook wel eens nagedacht over hoeveel tijd je overhoudt om dan te besteden aan nieuwe klanten? Hoeveel leveren die je op? En als je iets uitbesteedt aan de juiste persoon die hier een expert in is, kunnen die werkzaamheden ongetwijfeld veel sneller dan de tijd die jij hieraan kwijt was. Ik zeg: win-win situatie.

 

 

  Tip 3: durf eens écht te navelstaren: waarom heb ik er een hekel aan?

 

verliefd-balans_inique4u

  Bonus tip: neem contact met mij op als je iemand zoekt om te sparren

Soms kan het helpen om te sparren over waar je verliefd op bent en waar je nou juist een gruwelijke hekel aan hebt. Wat je kunt doen om je processen en systemen beter en gemakkelijker op elkaar te stemmen.

Wil je sparren? Neem contact met mij op!

Tagged under:

1 Comment

  • IesBeantwoorden

    Hoi Ineke. Leuk Blog! En het zet me aan het denken :).
    Tip ritadministratie voor android gebruikers: CTA ritregistratie. Gratis versie en Full versie (voor een paar euro)

Leave a Reply

Your email address will not be published.