Bedrijfsgroei: Oei ik groei!

By Blog, Geen categorie
BEdrijfsgroei - oei ik groei

Bedrijfsgroei is spannend. Je kunt niet alles alleen willen doen, je nooit oncomfortabel voelen en toch groeien. Ik moet denken aan het opvoedboek ‘Oei ik groei’, waarin een aantal sprongen worden beschreven die kinderen doormaken om te groeien. Voordat de volgende stap is bereikt is er altijd een moment van onrust, van onvrede en van oncomfortabelheid.

Zo werkt dat met bedrijfsgroei ook.

 

Angst voor de groei van je bedrijf?

Misschien ben je er niet bewust van, maar het is vaak jouw angst dat groei in de weg staat. De stappen die je moet maken om bedrijfsgroei te realiseren zet je niet omdat je bewust of onbewust in je comfortabele zone blijft hangen.

Gevoel van schuld?

Je hebt een bedrijf en je klanten zijn het allerbelangrijkste voor je. Daar wil je voor klaarstaan want zij betalen jouw boterham. Door minder voor hen te werken en meer voor jezelf voel je je misschien schuldig.

Herken je een of meer van de volgende gedachte?

  • Mijn klanten zijn het allerbelangrijkste.
  • Waar haal ik de tijd vandaan om te werken aan bedrijfsgroei?
  • Ik hoef niet zo nodig te groeien, ik werk liever in mijn bedrijf.
  • De tijd die ik aan mijn bedrijf werk levert niets op terwijl werken voor klanten direct geld oplevert.
  • Als ik ook nog aan mijn bedrijf moet werken houd ik geen tijd meer over voor familie en vrienden.

 

 

Voordat je goed kunt zijn voor een ander, moet je eerst goed zijn voor jezelf. Als je weleens hebt gevlogen dan weet je dat het vliegpersoneel je met klem benadrukt dat je bij calamiteiten eerst zelf je zuurstofmasker moet opdoen voordat je kinderen of anderen gaat helpen.

Er is niets mis met: Mijn bedrijfsgroei eerst.

Vraag jij je weleens af?

  • Waar sta ik over een half jaar met mijn bedrijf?
  • Welke klanten wil ik bedienen?
  • Welke omzet wil ik realiseren?
  • Welke vaardigheden wil ik nog leren?
  • Welke veranderingen wil ik realiseren?

Als je de antwoorden op deze vragen voor jezelf omzet in een actieplan heb je de eerste zet naar groei gemaakt.

bedrijfsgroei structuur

Hoe werk je structureel aan je bedrijf?

1. Plan in je agenda tijd om aan je bedrijf te werken
Begin! Als is het maar een kwartiertje per dag waarin je echt tijd plant om te werken aan je bedrijf. Doe dit structureel elke week. Je kunt deze tijd ook gebruiken om te bekijken welke taken je kunt uitbesteden om nog meer ruimte te maken voor bedrijfsgroei.

2. Breng overzicht aan in je bedrijf
Gebruik dat kwartiertje om alle taken die je hebt op te schrijven. Daarmee krijg je overzicht. Vanuit overzicht kun je gemakkelijker beslissingen nemen. Als je alleen maar in je bedrijf blijft werken bestaat er het gevaar dat je overzicht over je bedrijf verliest.

Stel jezelf regelmatig deze vragen:

- Zit ik nog op koers?
- Doe ik wat ik graag wil doen?
- Bedien ik de klanten die ik graag wilt bedienen?Als je moeite hebt om structuur aan te brengen, bekijk dan eens mijn VIP-dag. Samen lukt het zeker! Of download de gratis Office Booster.

3. Werk efficiënt
In de digitale wereld waarin wij leven zijn er enorm veel tools en programma’s beschikbaar die je werk gemakkelijker maken. Kies een tool of programma die bij jou en jouw doelen past. Door efficiënt te werken is je werk niet alleen leuker maar je houdt ook nog tijd over om te werken aan je bedrijf. Mijn boek Morgen doe ik het anders gaat je daarbij helpen.

4. Maak een onderscheid tussen taken
Maak een onderscheid tussen de taken in- en aan- je bedrijf werken.

Werken aan je bedrijf: Bedenken welke onderwerpen je nog wilt bespreken in je blog.
Werken in je bedrijf: De blogartikelen schrijven.

Vraag jezelf bij elke taak af: Brengt deze taak mij dichter bij mijn doel? Moet ik deze taak uitvoeren of kan ik dit beter uitbesteden?
Durf eens stil te staan bij je visie en missie. Klopt dit nog met je branding?

Bedrijfsgroei tips (1)

Superslimmetips

  • Leer van elkaar! Zoek gelijkgestemden op en deel je ervaringen en stel je vragen.
  • Besteed uit waar je zelf niet zo goed in bent, of delegeer taken die je niet zo leuk vindt.
  • Leer nieuwe vaardigheden die je helpen. Denk daarbij aan sales, marketing of een specialisme? Stel jezelf de vragen: Waar mag ik mezelf nog in ontwikkelen? Wat kan beter?
  • Kijk kritisch naar je takenlijst, is alles relevant wat daarop staat? Of kun je taken schrappen zonder nadelige consequenties voor je bedrijf?

"The ONLY way tot do GREAT thinks is to LOVE what you do."

Steve Jobs

Doe het morgen anders, maar doe het niet alleen! Plan vandaag nog een gratis Sparringssessie in met mij, zodat we samen kunnen bekijken hoe ik je kan ondersteunen.

×