Bouwen aan je zichtbaarheid of aan je merk?

By Blog, Geen categorie
Bouwen aan je zichtbaarheid of aan je merk

Gastblog Adinda Keizer:

Bouwen aan je zichtbaarheid of aan je merk?

 

Het belangrijk om zichtbaar te zijn als ondernemer en al helemaal in deze tijd. Maar wát laat je dan zien? Ben jij dat? Of is dat wát je doet of levert? Het is een vraag waar veel ondernemers mee worstelen.

Tijdens mijn coachsessies komt regelmatig het woordje zichtbaarheid langs. Online zie je veel succesverhalen langskomen van andere ondernemers. Ze zijn zo succesvol en zetten zichzelf prominent in de etalage.
Het gevolg hiervan kan zijn dat jij  het daardoor nog lastiger vindt om zelf zichtbaar te worden of te zijn. Jij bent misschien niet zo succesvol  of jij wilt zo niet gezien worden online.
Jij wilt wel zichtbaar zijn en op de manier die bij jou past. Maar hoe je dat dan?

 

Zet je MERK in de schijnwerpers. Laat je Merkwaarden zien!

  • Jouw Merkwaarden zijn jouw onderscheidend vermogen.
  • Jouw Merkwaarden zijn de reden waarom de klant zaken doet met jouw bedrijf.
  • Jouw Merkwaarden zijn jouw zichtbaarheid.

Voorbeeld van Esmeralda:

Zij is interieurstyliste bij particulieren. Ze creëert rust en sfeer in huis. Want je huis moet echt je thuis zijn. Als zij ergens binnenkomt, ziet ze gelijk waar onrust is in het interieur en hoe je dit kunt veranderen. Het verhaal van de bewoners is hierbij essentieel.

 

De vijf Merkwaarden van Esmeralda zijn:

  • Eenvoud: “What you see is what you get”; ze is altijd zichzelf en maakt dingen niet moeilijker dan ze zijn. Ook haar ontwerpen sieren zich door eenvoud. Een plan wat haar klant direct begrijpt.
  • Snelheid: Doordat ze zo alert is op alle details en dit feilloos kan combineren met het verhaal van de bewoners werkt ze snel en doeltreffend.
  • Bekwaamheid: Esmeralda heeft diverse opleidingen gevolgd, verschillende beroepen uitgeoefend en veel mensenkennis opgedaan. Deze rugzak aan ervaring neemt ze mee in haar werk.
  • Enthousiasme: Iedereen die Esmeralda omschrijft zal haar enthousiast noemen. Ze heeft veel plezier in haar werk en dit straalt ze uit.
  • Daadkracht: Esmeralda is van het doen! Geen ellenlange verhalen op papier maar gewoon doen.

Dit zijn de vijf redenen waarom mensen zaken doen met Esmeralda. Dit is haar kracht, haar onderscheidend vermogen en dit is wat ze kan laten zien!

Dit zijn haar Merkwaarden.

Bouwen aan je zichtbaarheid of aan je merk

Esmeralda kan haar MERK zichtbaar laten zijn door het volgende.

  • Eenvoud: Geen ingewikkelde verhalen, gewoon simpel, rechttoe rechtaan. Ook op de website: simpel menu, niet hoeven zoeken, praktisch en handig.
  • Snelheid: Omdat ze snel werkt, zien haar klanten ook snel resultaat. Het mooiste is om dit te laten vertellen door een klant zelf, dus reviews vragen aan haar klanten.
  • Bekwaamheid: Dit kan Esmeralda laten zien door haar expert status te benadrukken door actuele berichten te delen; tips geven; logo’s van opleidingen laten zien op website.
  • Enthousiasme: spontane berichtjes plaatsen met korte tekst en leuke foto’s. Op de website moet ook een hele spontane foto zichtbaar zijn.
  • Daadkracht: Het gewoon doen moet doorstralen in teksten, het gevoel geven dat Esmeralda een echte aanpakker is. Dit zit ook verweven in de teksten op de website.

Alle berichten die Esmeralda plaatst moeten voldoen aan haar vijf Merkwaarden. Zo is de keuze wat je laat zien een stuk makkelijker en tegelijkertijd bouw je aan het MERK van je bedrijf.

Wat zijn jouw merkwaarden?

Speel het Vindjeklantspel Merkwaarden met een ondernemerscoach om de Merkwaarden van jouw bedrijf te bepalen en te borgen.

Wat zijn jouw merkwaarden?

Wat zijn jouw merkwaarden? Met de vijf Merkwaarden heb je de basis voor je bedrijf. Hierdoor weet je hoe je je marketing kunt aanpakken en wat wel of niet bij jou en je bedrijf past.

Ik wens je veel succes met het vinden en toepassen van jouw merkwaarden.

Ondernemende groet

Adinda Keizer
Ondernemerscoach en trainer
Vindjeklant

Adinda Keizer
×